onsdag 28 november 2018

Väderguden talar

Kvicksilvret har rasat och hamnade på ett nytt "säsongsbästa" på -15 grader i morse. Det tycker jag faktiskt är riktigt kallt. Visst kommer det att bli ännu kallare under vissa perioder den kommande vintern, men om jag kunde få önska så skulle vi ha en temperatur på sisådär -5 grader och strålande solsken hela vintern. I mitt nästa liv vill jag bli en livs levande vädergud.

Först och främst skulle jag införa näst intill vindförbud, förutom möjligen mjuka sköna brisar på sommaren när det är som varmast. Jag tycker verkligen inte om blåst. Förutom att man inte kan värja sig mot vinden och fryser vinter som sommar, så ställer den till frisyren också. Hur kul är det?

Sedan skulle jag införa regnförbud dagtid. Tänk va underbart om det regnade på natten och var strålande sol hela dagen, iaf på våren och sommaren. Vette katten om jag vill att det ska snöa nattetid däremot. Nää, tror att jag ska schemalägga snön till förmiddagen. Då hinner jag till jobbet innan helvetet börjar och på eftermiddagen så hinner vägarna plogas och saltas/sandas innan jag ska hem från jobbet. På helgerna får det gärna snöa på nätterna däremot så kan  jag ägna mig åt skottningen dagtid. Fiffigt va?

Lera måste vi ju undvika i största möjliga mån, framförallt  om man är djurägare. På våren tror jag att vi stoppar snön ganska tvärt och inför total torka i några veckor, med rekordvärme och den "högsta uppmätta temperaturen inom modern tid". Då hinner snön smälta, tjälen gå ur backen och blomningen kommer igång ordentligt.

Sedan måste jag nog diskutera med han där högst upp om vi inte ska plocka bort november helt och hållet. Jag tycker liksom inte att den här månaden fyller någon funktion. Nog vore det härligt om man kunde gå från oktober, med höstens vackra färger, och direkt till 1:a advent med frost, snötäckta sjöar och adventsstjärnor i fönsterna.


Nu ska jag fundera vidare över en kopp kaffe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar