torsdag 7 december 2017

Livskvalitet

Att matlagning är min stora passion kan inte ha undgått någon, men just nu har jag en lite "ny vinkling" på det hela.

Livet är alldeles för kort för att äta mat som inte är fantastiskt god och alla som känner mig vet att att kokt korv med pulvermos, snabbmakaroner, pannkakor och annat "skräp" aldrig förekommer hos mig! USCH!



Som de flesta, älskar jag oxfilé, lammfilé, fläskfilé, struts, hjort och annat som kan anses vara tämligen lyxigt. Dyrt? Tja, inte egentligen om man tänker som jag.

Jag har köpt alla lyxiga stycken av kött som jag nämnde ovan. En hel oxfilé, några finfina fläskfiléer, en massa struts från Sahlins Strutsfarm, osv. Jag har "sous vidat" dem, stekt/grillat dem, vakuumförpackat  dem och styckfryst dem. Nu har jag frysen full med färdig lyxmat!

Medium rare lammfilé!
På tal om halvfabrikat så har jag hittat och köpt bl.a. oerhört goda potatisgratänger på (hör och häpna) Lidl och dessa har jag också tillrett, vakuumförpackat och styckfryst.


På kvällen plockar jag helt enkelt fram en liten portionspåse med lammfilé eller va det nu ska bli till morgondagen, tillsammans med lämpligt tillbehör, och på morgonen åker de ner i en matlåda med en klick Tryffel Bearnaise, Chipotle Bearnaise, Café de Paris smör eller något annat gott. 1-2 st kumatos avrundar oftast min lunch. Vad är en kumato? Jo, den godaste tomaten som finns att köpa i Sverige. Även den är lite "dyr" men de är så goda så jag unnar mig även denna lilla lyx!



Jag har massor av vänner som äter Dagens Lunch varenda arbetsdag och det kostar nog aldrig mindre än 80:- (troligen mycket mer). Min matlåda kostar faktiskt inte mer, men den är ack så mycket godare tycker jag.

Sedan har jag även frysarna fulla av matlådor med köttgryta, egenhändigt rimmat fläsklägg med rotmos, grekiskt kycklingsoppa osv, så javisst, jag älskar även vällagad husmanskost och äter det gärna och ofta... men aaaaldrig kokt korv och pulvermos! BLÄH!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar