tisdag 22 maj 2018

Fobier

Varifrån kommer egentligen fobier? Kan det vara något som man har upplevt i barndomen eller kanske sett på bio? Läst i en bok? Hört på radio? Jag har faktiskt ingen aning, men jag vet hur skrämmande och tillintetgörande de kan vara i vissa lägen.


Jag har två fobier i mitt liv. Den ena är att gå igenom isen och inte hitta hålet ovanför mitt huvud. Jag har faktiskt jobbat med det, och från natt i princip inte vilja gå på en frusen pöl med vetten, så kan jag nu promenera i timmar ute på sjön. Däremot om isen är ojämn eller i flera lager så att det krasar under fötterna, får jag näst intill panik och kastar mig upp på torra land eller vänder hemåt snabbt som ögat.

Min andra fobi är ormar. Bara att skriva om det får mig att känna mig tämligen knäsvag, och även en  bild eller ett videoklipp på en orm får mig att må riktigt jävla dåligt. Har jag varit ute i skogen och sett en orm på en stig, så tar det mig flera år för att välja den stigen igen, om någonsin. Jag har varit lyckligt förskonad på min vackra tomt, fram tills häromdagen dvs. Jag såg Icci gå till "attack" vid vattenbrynet och visst att hon hade hittat något intressant, min förhoppning var att det var en råtta eller en sork.... Det var en orm! Jag såg den från bryggan när den hade ålat sig ner i vattnet för att undkomma Icci, och hur den slingrade sig upp på en liten ö någon meter från vattenbrynet. Jag ringde prompt grannen  som kom direkt med stövlar på och ett långt järnverktyg i högsta hugg. Tyvärr var ormhelvetet inte kvar på ön, men Ejert kikade runt lite. Han poängterade att jag borde ha eldat upp rishögen i vintras för ormar älskar visst att bosätta sig där och då såg jag den!!! Eller var det kanske en annan orm? Det låg iaf en orm alldeles intill rishögen och jag gallskrek (nästan). Tyvärr han inte Ejert slå ihjäl den innan  den försvann under grenarna och nu har min trygga värld rämnat.

Jag är iaf en handelskraftig person (stundom) och så fort den värsta paniken hade lagt sig, började jag googla "utrota ormar", "snake repellent" och annat matnyttigt. Vet du hur svårt det är att googla sådant när man inte ens tål att se tecknade bilder på ormar? Nåväl, sagt och gjort och nu har  jag beställt hem flera olika produkter som ska skrämma iväg ormar. Tyvärr får företag utomlands inte skicka kemiska preparat till Sverige, så jag har valt lite andra produkter. Funkar de? Ingen aning, men jag måste ju hitta på något för att få mitt hem att kännas tryggt igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar